Magasins 10 partnerråd

På Magasin strävar vi efter en ansvarsfull företagspraktik som arbetar med respekt för miljön, människorna och vår planet. Därför arbetar vi med FN: s världsmål och ger utifrån dem några goda råd om hur vi gemensamt kan höja den sociala och miljömässiga utvecklingen.


1. Låt oss ta ett gemensamt ansvar
Hållbarhet handlar om delat ansvar. Som ett stort företag kan vi i samråd med våra partners lyfta i hop och driva på en mer hållbar utveckling. I Magasin har vi ett stort antal riktlinjer och riktlinjer som säkerställer att våra nästan + 1400 varumärken lever upp till ett antal minimikrav, men det går inte att ta ansvar för de enskilda varumärkenas produktion eller underleverantörer. Vi vill därför dela kunskap, erfarenhet och övning - och uppmuntra våra varumärken att göra detsamma - både med oss och med andra så att vi kan inspirera varandra.


2. Börja redan nu
Vi hoppas att alla våra partners kontinuerligt vill anpassa sig till en mer hållbar strategi. Vi vet att det inte händer över natten, men om vi alla är ambitiösa och tar resan kan vi tillsammans skapa en bättre värld. I Magasin har vi lanserat ett stort antal initiativ. Bland annat har vi beslutade att det från AW20 är avsikten att hela vår kollektion på vårt eget barnmärke Bakito ska produceras i hållbara material. Vi arbetar också hårt varje dag för att göra Magasin du Nord Collection ännu mer hållbar inom mode, underkläder, inredning etc., och vi har ambitiösa hållbara mål.


3. Berätta för oss och våra kunder, vad du gör
Har du redan börjat? Så börja med att berätta vilka produkter som redan är certifierade så att både kunderna och Magasin kan stödja dina produkter. Gör det tydligt på dina etiketter så att kunderna kan se om det är ekologiskt, GOTS-certifierat, Svanenmärkt, BCI Cotton, Oeko-Tex, FSC-certifierat trä, Fairtrade etc. Förklara också vad certifieringarna betyder, eftersom inte alla kunder känner till definitionerna. Det är också viktigt att skriva den i dina produktbeskrivningar när du skapar produkten hos oss så att kunden kan se den online. Vid mat spelar återvunnen förpackning en viktig roll i produktförpackningar, så berätta gärna i dina produktbeskrivningar när du skapar produkterna.


4. Låt oss minska förpackningskonsumtionen
På Magasin arbetar vi ständigt med att minska mängden förpackningar, så tänk på hur du packar varor när du skickar leveranser. Minimera användningen av plast. I Magasin har vi valt att paket från vår onlinebutik produceras i återvunnen plast och kartonger från återvunnen kartong. Det handlar också om att utnyttja utrymmet på bästa sätt, och därför packar vi alltid våra leveranser på bästa möjliga sätt i förhållande till användningen av paketstorlek. På så sätt kan vi minimera vårt slöseri och använda plastfyllningar. Tänk på alternativa lösningar och packa dina varor så att du sparar koldioxid vid transport och minimerar mängden avfall.

Vi har också bytt ut våra bärväskor, som nu delvis tillverkas i återvunnen plast. Tillsammans kan vi alla försöka minimera antalet utdelade väskor - och därför uppmuntrar vi dig att fundera över om kunden alltid behöver en ny bärväska. Vi använder också återvunnet papper för alla våra förpackningar och presentförpackningar och uppmuntrar dig att tänka i samma riktning.


5. Stöd god service och underhåll
God och personlig service är en hörnsten i Magasins verksamhet. Vi lägger en dygd i att vägleda anställda och våra kunder, och vi hänvisar också till våra många andra tjänster som skräddarsydda tjänster och skomakare. Vi har förberett flera vårdguider, som finns online, eftersom vi vill vägleda kunderna i att ta hand om sina saker. Därför uppmuntrar vi dig att också hjälpa kunder med god praxis för t.ex. tvätt, skötsel och förvaring, så vi förlänger varans hållbarhetstid. Fyll därför i all vårdetikettinformation när artikeldata levereras till Magasin eller skriv på produktetiketten hur artikeln fungerar bäst. Det är både bra för miljön och bra merchandising, eftersom det kan hjälpa till att förlänga hållbarheten, minimera antalet felaktiga inköp och returnerade varor.

Skicka också text- eller videomaterial till vår interna tidningsapp, så att vi kan vägleda vår personal om hur kunder ska konsumera och underhålla varan.


6. Stöd mångfald
I Magasin måste det finnas plats för alla. Vi firar och odlar mångfald. Vi välkomnar kollegor och kunder oavsett kön, ålder, nationalitet och sexualitet etc. Därför är det viktigt att du också stöder mångfald när du rekryterar din personal. Men det handlar också om att möta våra kunder i ögonhöjd, så att vi över hela linjen verkar välkomna och öppna för alla kunder.


7. Fira mångfald och äkthet
Vi hyllar naturlighet, äkthet, mångfald och äkthet. Därför har Magasin ingått ett modellsamarbete där vi fokuserar på det naturliga och vackra, men också mångfald och snedhet. Vi har undertecknat modeindustrins etiska stadga, som kommer att bidra till bättre välbefinnande och hälsa för de danska modellerna. Vi uppmuntrar alla märken att göra detsamma.


8. Minska resursförbrukningen och fokusera på återvinning
I Magasin har vi en fokuserad insats mot matsvinn och vi vill på bästa möjliga sätt säkerställa att det inte finns matsvinn i vardagen. Det är därför vi återvinner produkter i vår produktion, där bland annat produkter från frukt & grönsaker med små skönhetsfel återvinns i vår delikatess eller slaktare. Vi fokuserar också på prisaktiverande produkter som närmar sig utgångsdatumet. Vi har också ingått ett samarbete med appen YOUR LOCAL, där vi säljer hållbara produkter till rabatterade priser. Om vi äntligen måste kasta ut något får vi maten sorterad så att den skickas för biobränsle.

Du kan också minska resursförbrukningen i andra områden. I Magasin byter vi till energibesparande ljuskällor (LED), system eller annat, när vi kan och vid ombyggnad. Vi har bland annat investerat i att omorganisera vårt kylsystem i butiken på Kgs. Nytorv, så det går på havsvatten. Vi tänker på våra "on-times" för ljuskällor, uppvärmning, kylning, ventilation, rulltrappor och andra energikrävande föremål som vi kan tidsstyra. Belysningen i våra butiker hålls av utanför öppettiderna eller så nära dessa som möjligt och vid jul stängs julbelysningen vid midnatt på vardagar och kl. 02.00 på helgerna


9. Fokus på code of conduct & avoid slavery
På Magasin arbetar vi ständigt för att bli mer hållbara och vi avvecklar ständigt material och produkter som inte lever upp till vår ansvarspolicy. Det är bl.a. en av anledningarna till att vi har slutat sälja päls, cigaretter och fois gras, burägg etc. Vi säkerställer goda och korrekta arbetsförhållanden i alla produktionsländer och producerar endast i fabriker som har godkänt fysiska och etiska arbetsförhållanden (BSCI / AMFORI , SEDEX / SMETA, SA8000). Vi har inga skadliga kemikalier i våra produkter och vi följer REACH. Vi tänker också i förlängning av livscykeln och donerar våra prover flera gånger om året till välgörenhet och återvinning.


10. Stöd extra kring hållbara initiativ
Vi är stolta över att Magasin du Nord Foundation varje år delar ut Danmarks största modepris på 300 000 DKK till en kommande designtalang som samtidigt bland annat vinner ett mentorskap med en ledande figur inom hållbarhet.

Vi vill hjälpa till att driva på hållbar utveckling. Vi hedrar därför också varumärken som ligger i framkant med ett nytt pris "We Love to Care", där vi nominerar 3 varumärken som är förebilder inom hållbarhet och välgörenhet som vi andra kan inspireras av.

Våra köpare kommer kontinuerligt att utbildas så att vi tillsammans kan fokusera på området. Därför vill vi prata om möjligheten att lansera hållbara produkter och kollektioner riktade till Magasins kunder.

Vi vill verkligen dela kunskap med dig som partner och uppmuntra hela branschen att dela över, så att vi tillsammans kan ta ansvar för en bättre värld.

Loading...