Integritetspolicy

Denna integritetspolicy gäller från november 2024 och ersätter alla tidigare versioner av Magasins integritetspolicy.

Vi är mycket nöjda med ditt intresse för företaget Th. Wessel och Vett. Magasin du Nord (”Magasin”, ”vi”, ”oss”, ”vår”).

Vi tar skyddet av dina personuppgifter på allvar. I denna integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i samband med ditt besök på vår webbplats och på våra sidor på sociala medier när du gör inköp, samt din användning av vår app. Du kan också läsa om dina rättigheter i detta avseende.

1 Vi är personuppgiftsansvariga – hur kontaktar du oss?

Vi är personuppgiftsansvariga för behandlingen av de personuppgifter vi behandlar om dig. Du hittar våra kontaktuppgifter nedan:

Aktieselskabet Th. Wessel & Vett. Magasin du Nord

Kongens Nytorv 13

1050 København K

CVR-nr. 58 19 12 13

E-postadress: privacy@magasin.dk

2 Vilka är syftena och de rättsliga grunderna för behandlingen av dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter för följande ändamål och på följande rättsliga grund:

2.1 Dina besök på vår webbplats där vi behandlar information om dig för undersökningar, statistik och analys av din användning av våra plattformar, samt för att kunna rikta annonser på våra och andras webbplatser till dig.

Den rättsliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter i syfte att personanpassa innehåll och rikta annonser är ditt samtycke, se artikel 6, underavsnitt 1, punkt a i den allmänna dataskyddsförordningen.

Men när vi behandlar uppgifter om dig för att göra vår webbplats användbar genom att möjliggöra grundläggande funktioner som navigering på sidan och automatisk åtkomst till din Goodie-profil samt använda uppgifter om dig för vår egen statistik, är grunden för behandlingen vårt berättigade intresse av detta, se artikel 6, underavsnitt 1, punkt f i den allmänna dataskyddsförordningen.

Du kan läsa mer om vår användning av cookies på webbplatsen i vår cookiepolicy .

2.2 Leverans av de varor du köper och de tjänster du använder och i samband med uppfyllandet av våra rättsliga skyldigheter att behandla, inklusive lagring, personuppgifter.

Den rättsliga grunden för behandlingen är vårt avtal med dig om köp av varor eller tillhandahållande av andra tjänster, jfr artikel 6, underavsnitt 1, punkt b i den allmänna dataskyddsförordningen, och våra rättsliga skyldigheter, inklusive att utföra redovisning enligt bokföringslagen, jfr artikel 6, underavsnitt 1, punkt c i den allmänna dataskyddsförordningen.

2.3 Kommunicera med dig när du kontaktar oss och när du deltar i våra tävlingar utanför sociala medier.

Den rättsliga grunden för behandlingen är våra legitima intressen av att i) kunna svara på din förfrågan och föra statistik i detta avseende, och ii) genomföra tävlingar, se artikel 6, underavsnitt 1, punkt f i den allmänna dataskyddsförordningen.

2.4 Marknadsföring på sociala medier, inklusive att svara på dina frågor, låta dig delta i våra tävlingar och kontakta dig om du vinner.

Den rättsliga grunden för behandlingen är vårt berättigade intresse att marknadsföra Magasin via Magasins närvaro på sociala medier, som kunder ofta använder i förväg, se artikel 6, underavsnitt 1, punkt f i den allmänna dataskyddsförordningen.

Men om du har gett separat samtycke i samband med ditt deltagande i en av våra tävlingar är den rättsliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter ditt samtycke, se artikel 6, underavsnitt 1, punkt a i den allmänna dataskyddsförordningen.

2.5 Inspelning av telefonsamtal av säkerhetsskäl, inklusive förebyggande av trakasserier och kriminella handlingar, och för att kunna dokumentera vad som har sagts i samband med din förfrågan.

Den rättsliga grunden för denna behandling är artikel 6, underavsnitt 1, punkt f i den allmänna dataskyddsförordningen och avsnitt 8, underavsnitt 3, punkt 2 i den danska dataskyddslagen.

2.6 Upprätta, utöva eller försvara våra juridiska rättigheter, inklusive för att bekämpa bedrägerier och dokumentera incidenter på våra plattformar och i våra verksamheter.

Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse av att skydda våra lagliga rättigheter, se artikel 6, underavsnitt 1, punkt f i den allmänna dataskyddsförordningen och avsnitt 8, underavsnitt 3, punkt 2 i den danska dataskyddslagen.

2.7 Om du är en Goodie-medlem kommer vi också att behandla dina personuppgifter för följande ändamål och på följande rättsliga grund:

2.7.1 Skicka riktad marknadsföring och profilering för att vi ska kunna skicka dig erbjudanden och annan relevant kommunikation och rikta dessa förfrågningar till dig. Den rättsliga grunden för behandlingen är ditt samtycke, se artikel 6, underavsnitt 1, punkt a i den allmänna dataskyddsförordningen.

Vissa personuppgifter som behandlas för detta ändamål kan samlas in via cookies om du separat har samtyckt till detta. Du kan läsa mer om vår användning av cookies på webbplatsen i vår cookiepolicy .

Du kan när som helst välja bort profilering i samband med direktmarknadsföring under din Goodie-profil, precis som du kan invända mot sådan behandling, se avsnitt 9.

Om du återkallar ditt samtycke, men förblir en Goodie-medlem, kommer dina uppgifter att behandlas för användning i undersökningar, statistik och analys samt för att uppdatera din profil så att vi kan rikta marknadsföring till dig baserat på dina intressen om du senare prenumererar på vår riktade marknadsföring. Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse av att anpassa vår marknadsföring till dig, se artikel 6, underavsnitt 1, punk f i den allmänna dataskyddsförordningen.

2.7.2 Hantera ditt Goodie-medlemskap, inklusive att kommunicera med dig om ditt medlemskap och tillhandahålla medlemsförmåner och andra överenskomna tjänster.

Den rättsliga grunden för behandlingen är vårt avtal om medlemskap med dig, se artikel 6, underavsnitt 1, punkt b i den allmänna dataskyddsförordningen.

3 Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?

3.1 För de ändamål som nämns i avsnitt 2.1, 2.2 och 2.3 ovan och beroende på din användning av webbplatsen behandlar vi vanligtvis följande personuppgifter om dig:

  • Namn och adress
  • E-post och telefonnummer
  • Beställningsinformation, inköpshistorik och ärendenummer
  • Information som du tillhandahåller i samband med din kommunikation med oss
  • Information om din resa på våra plattformar, inklusive vilka sidor du besöker, vilka produkter du klickar på och lägger till i varukorgen och hur du interagerar med vår kommunikation
  • Information som samlas in via cookies i den utsträckning du separat har samtyckt till vår användning av cookies

3.2 För de ändamål som nämns i avsnitt 2.4 behandlar vi följande allmänna information om dig:

  • Information som du tillhandahåller i samband med din kommunikation med oss, inklusive dina svar på, delning av och kommentarer till våra inlägg på sociala medier
  • Information som du lämnar i samband med ditt deltagande i tävlingar

3.3 För de ändamål som nämns i avsnitt 2.5 ovan behandlar vi följande allmänna information om dig:

  • Telefonsamtal med Magasins anställda
  • Som utgångspunkt är vanliga personuppgifter som namn och telefonnummer
  • Beroende på samtalets fokuspunkt och utveckling kan vi dock i princip registrera information om både konfidentiella och känsliga frågor, såsom information om skyddade adresser och hälsoinformation.

3.4 För de ändamål som nämns i avsnitt 2.6 ovan kan vi behandla de uppgifter som nämns ovan i avsnitt 3.1-3.3.

3.5 Särskilt för våra Goodie-medlemmar:

För de ändamål som nämns i avsnitt 2.7 ovan behandlar vi, utöver den information som nämns ovan i avsnitt 3.1-3.3, följande information om dig om du är Goodie-medlem:

  • Födelsedatum
  • Kön
  • Goodies medlemsnummer
  • Information om att tjäna och använda förmåner (inklusive stjärnor, godsaker och kuponger)
  • Information som samlas in i samband med vår kommunikation med dig om ditt Goodie-medlemskap
  • Information om var du har handlat baserat på din köphistorik

4 Vem delar vi dina personuppgifter med?

Vi delar information om dig med våra externa partner som behandlar informationen å våra vägnar. Den information vi har samlat in om dig kommer endast att delas i den utsträckning som krävs för att genomföra avtalet med den individuella arbetsrelationen:

  • Leverantörer som hjälper till med den tekniska driften av vår webbplats och våra appar, inklusive leverantörer av värdtjänster och lösningar som stöder funktionalitet;
  • Leverantörer som hjälper till med marknadsföringsaktiviteter och kommunikation med kunder och Goodie-medlemmar;
  • Leverantörer av analysverktyg som hjälper oss att optimera vår verksamhet och din upplevelse som kund och Goodie-medlem;
  • Partners som hjälper till med driften av kundservicetjänster, inklusive i samband med leverans av varor från webbutiken.

Dessa partners är personuppgiftsbiträden och behandlar personuppgifter för vilka vi är personuppgiftsansvariga i enlighet med våra instruktioner. Personuppgiftsbiträdena får inte använda uppgifterna för något ändamål Övrigt än att uppfylla sitt avtal med oss och måste behandla uppgifterna konfidentiellt. Vi har ingått skriftliga databehandlingsavtal med alla våra personuppgiftsbiträden.

Vissa affärspartner till vilka vi lämnar ut dina personuppgifter är oberoende personuppgiftsansvariga som behandlar dina uppgifter i förhållande till vad som är nödvändigt för att de ska kunna tillhandahålla sina tjänster, inklusive vårt externa lager, som paketerar och skickar din beställning.

När de sociala mediewebbplatser som nämns nedan använder dina personuppgifter för eget bruk, till exempel för marknadsföringsändamål, behandlar de dina personuppgifter enligt beskrivningen i deras integritetspolicyer, som du hittar här:

Vi kan också dela personuppgifter med våra externa rådgivare, såsom revisorer och advokater, samt statliga myndigheter, där så krävs enligt lag.

Om det finns ett behov av anmälan om en relation med polisen till följd av exempelvis ett telefonsamtal, kommer vi att vidarebefordra din information till polisen och eventuella externa rådgivare.

5 När överför vi dina personuppgifter till länder utanför EU/EES?

Vi kommer att överföra dina personuppgifter till mottagare utanför EU/EES. Dessa är följande kategorier av mottagare:

  • Leverantörer som hjälper till med marknadsföringsaktiviteter och kommunikation i våra tekniska system
  • Leverantörer av analysverktyg som hjälper oss att optimera vår verksamhet och din upplevelse av att använda vår webbplats och våra tjänster
  • Leverantörer som hjälper till med den tekniska driften av vår webbplats och våra appar, inklusive leverantörer av värdtjänster och lösningar som stöder funktionalitet

För överföringar till mottagare utanför EU/EES säkerställer vi att det finns en giltig överföringsgrund. Detta innebär att om mottagaren inte befinner sig i ett land utanför EU/EES som bedöms som ett ”säkert tredjeland” säkerställer vi skyddet av dina personuppgifter genom att använda standardavtal som godkänts av EU-kommissionen eller den danska dataskyddsmyndigheten eller EU–U.S. ramverk för datasekretess (DPF). Detta säkerställer att dina rättigheter och skyddsnivån följer med dina personuppgifter. Om du vill ha en kopia av standardavtalsklausulerna eller en lista över våra nuvarande personuppgiftsbiträden och underbiträden är du välkommen att kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna i avsnitt 1 ovan.

6 Varifrån kommer dina personuppgifter?

Vi behandlar de personuppgifter du lämnar till oss, liksom de personuppgifter om dig som samlas in automatiskt, inklusive genom ditt digitala beteende (inklusive cookies). Dessutom behandlar vi de personuppgifter som vi samlar in genom inspelning av telefonsamtal.

7 Hur länge behåller vi dina personuppgifter?

7.1 Vi kommer att behålla dina uppgifter så länge som det behövs.

7.2 Information om köp och kommunikation med oss om detta kommer i allmänhet att raderas 2 år efter ditt köp i enlighet med den danska köplagens tidsfrist. Data kan lagras under en längre period om detta beror på lagkrav, inklusive den danska bokföringslagens krav på Förvaring av transaktionsdata under pågående år + 5 år, eller om vi kan visa ett legitimt behov av att lagra uppgifterna under en längre period, till exempel för fastställande av rättsliga anspråk.

Information som du lämnar i samband med din kommunikation med oss via vår webbplats eller sociala medier och som inte avser inköp lagras så länge det finns ett syfte att göra det och beror på typen av förfrågan.

7.3 Data som samlas in för användning i studier, statistik och analyser kommer att raderas efter 2 år.

7.4 Information som vi får från dig i samband med ditt deltagande i tävlingar kommer att raderas 6 månader efter att tävlingen hålls. Information om vinster kommer att raderas 1 år efter att tävlingen har hållits, men först efter pågående år + 5 år i den utsträckning som transaktioner ingås.

7.5 Information som du tillhandahåller på Magasins sidor på sociala medier kommer att finnas kvar på den sociala mediewebbplatsen om du inte raderar den själv.

7.6 Information som härrör från inspelning av telefonsamtal kommer att raderas automatiskt senast 30 dagar efter inspelningen ägde rum, såvida inte informationen ingår som dokumentation i ett specifikt fall. Information om dig som används i samband med ett pågående ärende, tvist eller annan form av ärendebehandling kommer att behållas tills ärendet är avslutat och syftet med behandlingen inte längre föreligger.

7.7 För radering av information som härrör från cookies, se vår cookiepolicy.

7.8 Särskilt för våra Goodie-medlemmar:

7.8.1 Vi behåller dina uppgifter så länge du är medlem i Goodie. När du registrerar dig från Goodie-kundklubb kommer ditt medlemskap att stängas med omedelbar verkan. Du har dock möjlighet att använda dina erhållna och oanvända förmåner i upp till 14 dagar efter ditt uttag genom att kontakta kundtjänst. Dina erhållna och oanvända förmåner kommer då att raderas. Vi kommer att stoppa vår kommunikation med dig samtidigt.

Om du, efter att ha gått med i Goodie-kundklubb, utövar din ångerrätt, jfr våra Goodie-villkor, kommer vi att sluta behandla dina personuppgifter för de ändamål som nämns i avsnitt 2.7 ovan och radera personuppgifter som tillhandahålls som ett resultat av behandlingen för dessa ändamål inom 14 dagar efter att vi har fått meddelande om att du vill dra dig ur avtalet.

Alla personuppgifter som vi behandlar om dig under ditt Goodie-medlemskap kommer att behållas i 3 månader efter att ditt Goodie-medlemskap har avslutats.

Dokumentation om uppsägning av ditt Goodie-medlemskap och dina uppgifter som behandlas för ändamålet i avsnitt 2.7, inklusive dina inköpskvitton och samtycken till marknadsföring, kommer dock att behållas i 2 år från uppsägning av medlemskapet för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter enligt den danske marknadsföringslagen.

Information om dig som används i samband med ett pågående ärende kommer att behållas tills ärendet stängs.

Annan information om dig kommer att raderas eller anonymiseras omedelbart efter att ditt Goodie-medlemskap har avslutats.

8 Hur kontaktar vi dig om ändringar i behandlingen av dina personuppgifter?

8.1 Du kan alltid hålla dig uppdaterad om eventuella ändringar i vår behandling av dina uppgifter via magasin.se. Vi uppmuntrar dig att kontinuerligt informera dig så att du alltid vet hur vi behandlar dina personuppgifter.

8.2 Särskilt för våra Goodie-medlemmar:

8.2.1 I händelse av ändringar i vår behandling av dina uppgifter kommer du att få ett meddelande direkt i Goodie-appen eller när du loggar in som Goodie-medlem via magasin.se. Om du har aktiverat push-meddelanden i Goodie-appen kan du alltid hålla dig uppdaterad. Vi uppmuntrar dig att kontinuerligt informera dig så att du alltid vet hur vi behandlar dina personuppgifter.

9 Vilka rättigheter har du?

Enligt den allmänna dataskyddsförordningen har du ett antal rättigheter i samband med vår behandling av uppgifter om dig:

  • Du har rätt att få tillgång till de uppgifter vi behandlar om dig, samt en rad ytterligare uppgifter
  • Du har rätt att korrigera dina personuppgifter
  • Du har i vissa fall rätt att få behandlingen av dina uppgifter begränsad till endast Förvaring
  • I vissa fall har du rätt att överföra uppgifter, dvs. att du kan få dina personuppgifter tillhandahållna eller överförda till en annan personuppgiftsansvarig

I särskilda fall har du rätt att få uppgifter om dig raderade innan tiden för vår regelbundna allmänna radering inträffar, och i vissa fall har du rätt att invända mot vår behandling. Du har alltid rätt att dra tillbaka ditt samtycke till behandling av personuppgifter genom att skriva till oss på det e-postmeddelande som anges i avsnitt 1 ovan. Observera att om du ber oss att radera din information eller återkallar ditt samtycke till registrerade tjänster kommer vissa tjänster att vara olevererbara.

Om du väljer att återkalla ditt samtycke kommer det inte att påverka lagenligheten av vår behandling av dina personuppgifter på grundval av ditt tidigare lämnade samtycke och fram till tidpunkten för återkallandet. Om du drar tillbaka ditt samtycke kommer det därför endast att träda i kraft från och med nu.

Du kan läsa mer om dina rättigheter i den danska dataskyddsmyndighetens riktlinjer för registrerades rättigheter, som du hittar på www.datatilsynet.dk.

Du är också alltid välkommen att kontakta privacy@magasin.dk om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter.

Särskilt för våra Goodie-medlemmar:

Du har rätt till rättelse av dina personuppgifter. Du kan alltid korrigera vissa av dina uppgifter själv via magasin.dk eller Goodie-appen.

Du har alltid rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter för direktmarknadsföring och återkalla ditt samtycke via t.ex. magasin.dk eller Goodie-appen. Observera att om du ber oss att radera dina uppgifter eller om du drar tillbaka ditt samtycke kommer detta att leda till att du dras tillbaka från Goodie-kundeklub.

10 Klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten 

Du har rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter. Du hittar den Integritetsskyddsmyndighetens kontaktinformation på www.imy.se.

Loading...