Logga in
Tilbaka till journal
Design

BO BEDRE CHEFREDAKTÖR: DESSA FEM TRENDER KOMMER ATT PRÄGLA DESIGNSCENEN 2024

null

Text Erik Rimmer / Foto New Works

En längtan efter lugn, natur och drömmande pasteller finns på tapeten för 2024. Chefredaktören för den danska designtidningen Bo Bedre, Erik Rimmer, delar här vilka fem trender som kommer att forma våra hem under det kommande året.

Även om modevärlden är notoriskt känt för sina förändrade trender, så är designvärlden också under påverkan av samhällsströmmar. En tid av krig och klimatkris sätter sin prägel på hur vi lever våra liv och vad vi vill omge oss med. Med 27 år bakom rodret för en av Danmarks ledande hemtidningar, BO BEDRE, är Erik Rimmer en central figur i den nordiska designindustrin. Han är den perfekta personen att vägleda oss till vad vi ska gå efter till vårt hem i år.

null

Foto FDB



1. Natur, natur och natur igen

Och lite mer natur. Vi ser naturtrenden som en ständigt ökande trend i vad vi dras till, och vad vi letar efter när vi reser eller kanske har spenderat pengar på en liten grön oas bort från storstaden. Behovet av att känna oss väldigt små i det oändliga naturrummet beror på flera saker. Först och främst innebär krig i vår bakgård att vi ställer frågor om vad meningen är med livet, och när det samtidigt finns en klimatkris ja, så kan en promenad i en skog där vi omfamnar ett träd säkert ge både lugn och mening.

Trenden ger sig uttrytck i hantverk, där man tydligt kan se händernas arbete. Möbler och kök i trä, men också mer omfattande, där vi experimenterar med nya former av bostäder. Till exempel hus där det finns plats för flera generationer, nya enstaka lägenheter med delade grönområden eller nya kollektiv där självförsörjning är fokus.



null

Foto New Works



2. Uterum- och Uteliv

Den stora trenden inom designbranschen är möbler och design till uterummen. Inga möbeltillverkare med respekt för sig själva producerar längre bara för inomhusbruk. Tvärtom finns det många möbelserier från både ledande nordiska och internationella tillverkare. Tillhörande är också glas som tål att bli tappat utan att gå sönder, utomhusmattor, bärbara lampor – vi vill leva livet utomhus, även om den den svenska sommar ofta inte är mer än ljummen.



null

Foto Normann Copenhagen



3. Lär känna ditt material

Som Madonna sjunger i sin 1984 hit, "I’m a material girl", vi är alla konsumenter av material. Här 40 år senare kan vi fortfarande sjunga den catchy melodin, men inte riktigt som Madonna sjöng den, där det handlade om att konsumera utan något syfte. Nu handlar det om att omge dig med rätt material – återvinningsbara kvaliteter som kan spåras tillbaka till varifrån de kommer. Och helst material som har nya egenskaper, som att kunna stå i solen utan att blekas, torka snabbt eller som värmer. Under de senaste åren arbetar designföretagen som ligger i framkant med forskare för att använda vetenskapens kloka sinnen för att uppfinna nya sätt att skapa på. Uppfinningsrikedomen är stor.



null

Foto Ferm Living



4. Livet ska vara långt

Långsamt, men säkert, tänker vi mer på vad vi omger oss med – och hur hälsosamt det verkligen är, eftersom vi vill leva så länge som möjligt. Om vi målar en vägg ska vi inte gå med huvudvärk efteråt, och köper vi en ny soffa behöver den inte luftas av i två månader innan vi kan använda den. Mer grön mat fortsätter också att erövra matplanen därhemma. Under de kommande tio åren kommer vi äta mindre och mindre kött. Det är en trend som rör sig långsamt, men det är på god väg, särskilt i den yngre konsumentgrupp.



null

Foto HAY



5. Årets färger är pasteller

Vi är inte rädda för färg, tvärtom. Om man inspekterar färgtillverkarnas färgkartor för 2024 kommer man att se följande färger: delikat gult, dammig grön, ljus aprikos, beige med en gyllene underton, rosa och ljus terrakotta är några av de nuvarande, frestande buden. Om man älskar ljusa ytor på vägger kan man istlelt ta med färger in i inredningen på många andra sätt. Till exempel färgade mattor, gardiner, kuddar och filtar eller med färgglada möbler och lampor. Och här har producenterna många förslag, eftersom den skandinaviska stilen lätt kan tolerera lite färg. Till och med mycket.