Logga in
Tilbaka till journal
Livsstil

MAGASIN HAR ALLTID TAGIT ANSVAR

null
credit-image

Text Emma Henneberg / Foto Magasin du Nord Museum

Sedan företaget grundades 1868 har Magasin tagit socialt ansvar och gjort sitt bästa för att göra skillnad. Vi tar här en närmare titt på hur ansvar har manifesterat sig i Magasin under de senaste 150 åren och hur de åtgärder som vidtas idag har rötter tillbaka till när grundarna Emil Vett och Theodor Wessel öppnade den första verksamheten.

Långvarig hållbarhet

Redan från start lyckades Wessel och Vett med att producera högkvalitativa varor med lång hållbarhet som mål. År 1936 ringde en kund till Magasin och berättade om ett vitt våfflat sängöverkast som hon hade fått av sin pappa år 1888 som han hade köpt till henne på en av Magasins utställningar.

”Detta sängöverkast används fortfarande - 48 år senare - varje dag och är fortfarande helt och i gott skick - ett värdigt exempel på den utmärkta kvaliteten på Magasins varor.” - Magasinkund

Även när Magasin inte längre hade en egen textilfabrik så gjorde man mycket för att säkerställa att leverantörernas produkter var av hög standard. År 1980 köpte en kvinna en uppsättning av Flora Danica sängkläder till sitt nyfödda barnbarn, som såldes exklusivt i Magasin. Kvinnan valde det eftersom hon ville ha något "riktigt danskt". Nu 44 år senare är sängkläderna fortfarande i bruk och används av kommande generationer i familjen.

Idag utbildas Magasins inköpare kontinuerligt i hållbar handel med fokus på produkternas kvalitet och livslängd.

null

Reparationscentralen 1942



Reparationscentral

Perioden under andra världskriget var en tid med rationering och brist på varor. Man skulle ta vara på de resurser man hade då man inte längre hade samma tillgång till nya varor och produkter. Magasin anpassade sig till de nya förhållandena och skapade under hösten 1942 en reperationscentral. Samtidigt lanserarades en stor kampanj med budskapet ”Magasin reparerar”.

När det nu inte längre var möjligt för kunderna att köpa nytt så erbjöd Magasin att reparera kundernas gamla saker. Reparationskampanjen blev en stor succé och det behövdes anställas fler medarbetare i alla reperationsavdelningar. Här bev det reparerat allt från kläder och strumpor till grammafonskivor. Magains reparationer bidrog till att förlänga varornas livslängd markant, i en tid av få resurser.

null

Syverkstaden



Syverkstaden

Det var inte bara under andra världskriget som Magasin reparerade kundernas kläder. Även efter kriget kunde man i syverkstaden få sytt in kläderna eller sy dem större efter behov, samt få gamla vuxenkläder sytt om till barnkläder. De skickliga sömmerskorna hos Magasin kunde också sy om jackor till klänningar, eller ge en äldre klänning ett mer modernt utseende.

null

Syverkstaden



Konsumtionskultur

Som ett varuhus som har levt på handel i över 150 år har Magasin också spelat en roll i bildandet av dagens konsumtionskultur och livsstilsbransch. Kläder och andra konsumtionsvaror kräver stora resurser för att produceras. Ju längre livslängd produkterna har, desto färre resurser använder vi. Idag har Magasin fortfarande målet att sälja långlivade varor:

Vi säljer hellre bättre produkter än fler och billigare produkter, eftersom kvalitetsprodukter håller längre, och vi vill motivera kunderna att hålla dem levande, för att komma bort från "använda och kasta bort" -kulturen.

Ett sätt att förlänga produkternas livslängd är att se till att varorna behandlas korrekt. Redan från de tidigaste åren tipsade Magasin sina kunder om hur man tar hand om allt från skor till tandborstar. Goda vårdråd trycktes i kataloger för att hjälpa kunderna att lyckas med uppgiften. När Magasin lanserade en av de första versionerna av hemsidan år 2001 kunde du varken se priser eller handla. Å andra sidan fanns det många vårdtips och bra råd om hur man tvättar bort till exempel läppstift eller olja från kläder. Idag är vårdguider fortfarande en del av Magasins universum och kan hittas online på hemsidan.

Care & Repair idag

I samband med vår nya kampanj "Make the most of it" uppmuntrar vi dig att köpa klokt och med omtanke och reparera dina garderobsköp om de skulle gå sönder eller behöver ett nytt liv. Därför har vi igen en liknelse till reperationscentralen i form av en Care & Repair-monter i vårt varuhus i Köpenhamn, samt fokus på vårdguider på vår hemsida.

Loading...