MAGASIN HAR ALLTID TAGIT ANSVAR


Text Emma Henneberg / Foto Magasin du Nord Museum
Sedan företaget grundades 1868 har Magasin tagit socialt ansvar och gjort sitt bästa för att göra skillnad. Vi tar här en närmare titt på hur ansvar har manifesterat sig i Magasin under de senaste 150 åren och hur de åtgärder som vidtas idag har rötter tillbaka till när grundarna Emil Vett och Theodor Wessel öppnade den första verksamheten.
Långvarig hållbarhet
Redan från start lyckades Wessel och Vett med att producera högkvalitativa varor med lång hållbarhet som mål. År 1936 ringde en kund till Magasin och berättade om ett vitt våfflat sängöverkast som hon hade fått av sin pappa år 1888 som han hade köpt till henne på en av Magasins utställningar.
”Detta sängöverkast används fortfarande - 48 år senare - varje dag och är fortfarande helt och i gott skick - ett värdigt exempel på den utmärkta kvaliteten på Magasins varor.” - Magasinkund
Även när Magasin inte längre hade en egen textilfabrik så gjorde man mycket för att säkerställa att leverantörernas produkter var av hög standard. År 1980 köpte en kvinna en uppsättning av Flora Danica sängkläder till sitt nyfödda barnbarn, som såldes exklusivt i Magasin. Kvinnan valde det eftersom hon ville ha något "riktigt danskt". Nu 44 år senare är sängkläderna fortfarande i bruk och används av kommande generationer i familjen.
Idag utbildas Magasins inköpare kontinuerligt i hållbar handel med fokus på produkternas kvalitet och livslängd.