SÅ SER MAGASIN PÅ SITT ANSVAR
Magasin har en lång och stolt tradition som ledande inom dansk detaljhandel, och i mer än 150 år har vi arbetat hårt för att förse den bästa servicen. Våra verksamheter har varit – och är fortfarande – en garanti för kvalitetsupplevelser och anständighet, både när det gäller produkter och service. Det är ett arv som vi är stolta över och som vi strävar efter att fortsätta med i nutidens moderna ramar, där vi vill bidra till att påskynda utvecklingen av en mer ansvarsfull livsstilsindustri.
Idag är anständighet och kvalitet fortfarande en stor del av våra värderingar, men globaliseringen och den komplexa värld vi lever i har inneburit att begreppen utvidgas. Vi har alla ett ansvar att försöka göra saker bättre. Särskilt när man, som vi, har djupa rötter och stor uppmärksamhet i samhället. Kvalitet och ordning har därför blivit mycket mer omfattande än tidigare och som ett modernt företag har vi ett utökat ansvar. Därför har vi inlett ett systematiskt arbete med att ta ansvar för våra produkter, vår service, vår kultur och våra fysiska ramar.
Vi gör detta för att vi vill skapa fokus på ansvarighet som en fast del av vår verksamhet, för även om ansvar ligger djupt i vårt DNA, är det vår önskan att göra det synligt och ännu mer uttalat i vår vardag.
En del av att ta ansvar är att förstå vår roll i marknaden och samhället. Det handlar om vårt direkta inflytande på världen omkring oss, oavsett om det handlar om till exempel energiförbrukning i våra butiker eller leverantörsvillkor vid tillverkningen av våra egna kollektioner. Här har vi tagit saken i våra egna händer, och ju mer inflytande vi har, desto större ansvar och desto viktigare är ett område för oss, eftersom det handlar om det direkta inflytande vi som verksamhet har på konsumtionen.
Så vi börjar där inflytandet är som störst. Nämligen med vår egen verksamhet och våra egna produkter. Därför har Magasin du Nord Collection, vårt egna varumärke med mode för dam, herr och barn, samt skönhet och produkter till hemmet, kartlagt hållbarheten och förbättringspotentialen genom ett intensivt arbete som har lett till tydligt definierade mål. Livsstil- och modebranschen som helhet har fortfarande en lång väg att gå, men vi vill att kunderna i Magasin ska ha möjlighet för att göra mer medvetna val och att säkerställa en hög nivå av ansvarighet, både mot vår planet, för människor och djur.
Arbetet har bara börjat, och vi vet att det är ett arbete som kommer att fortsätta så länge Magasin är med till att påverka kunders konsumtionsvanor och önskemål.
Resan mot ökad ansvarighet är komplex och täcker egentligen många små projekt och initiativ som alla behöver tas ett steg längre i utvecklingen. För vi tror på att även små steg gör skillnad på lång sikt. Magasins utveckling har alltid varit i samspel med kunderna. Vi vill vara medskapare och medspelare, och vi vill att vi ska kvalificera oss för att kunna kommunicera och inspirera kunskap i framtiden, samtidigt som vi bidrar till en större förståelse för vikten av mer ansvarsfull konsumtion.
Det är därför vi välkomnar konstruktiv feedback och förbättringsidéer från alla som vill hjälpa till att skapa ett Magasin som vi kan vara stolta över – både icke-statliga organisationer, sammarbetspartners och våra kunder.
Magasins långa tradition av att göra saker ordentligt, att behandla andra anständigt och att låta våra kreativa, ambitiösa och självständiga medarbetare driva utvecklingen mot förbättring och förnyelse måste vara en formell del av vår beslutsprocess. Med detta som grund kommer vi att ge kunderna fler och tydligare val samt ge vårt bidrag till en bättre konsumtionsutveckling.
Det finns flera anledningar till att vi väljer begreppet ansvar som fokuspunkt för arbetet. Hållbarhet i sin breda definition, som även omfattar de sociala aspekterna och principerna för god bolagsstyrning, skulle också kunna användas. Dock så blir det ofta satt ett likamedtecken mellan klimatansvar och hållbarhet i den allmänna debatten. Systematiken i vårt ansvarsarbete utgår från Magasins verklighet och är därför lättare att relatera till för kunder och medarbetare.
Magasin är ett komplext företag och vi arbetar med mer än 1 200 affärspartners som tillhandahåller allt från gem och mode till transport och logistik. Vi gör affärer med både små och stora partners, och vår lokala betydelse i städerna runt våra varuhus är ofta ganska stor. Det är därför vi är små och stora, lokala och internationella, aktiva och passiva. Denna komplexitet kräver ett systematiskt tillvägagångssätt för att förstå var vi bäst kan göra skillnad.
Ibland genom CO2-reduktion i butiker och supply chain, ibland genom rättvisa betalningsprinciper bland våra leverantörer. Ibland genom att ge en lokal talang en chans och andra gånger genom att informera kunderna om bland annat vattenförbrukningen på våra egna kollektioner.
Arbetet är ett försök att göra de stora principerna i FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling konkreta i vår vardag, så att vi kan bli mer ansvariga och tydliga i vårt dagliga arbete. Både när det gäller att förbättra vår egen verksamhet, den roll vi har i de länder vi är närvarande i, och när det gäller den kultur vi skapar inom mode, design och konsumtion.
Som kommunikationsslogan
för vårt ansvarsarbete använder vi ”We love to care”.
En önskan om en företagspraxis som fungerar med respekt för människor, miljön och vår planet.
”We love to care” är mer än bara en slogan. Det är en inställning och vägledning till våra ansvarsfulla arbetsmetoder – det är vårt åtagande att agera med kärlek och omsorg i allt vi gör.
”We love to care” fungerar som vårt paraply för att lyfta fram de olika aspekterna av ansvar vi arbetar med.
Genom ”We love to care” kommunicerar vi öppet och ärligt om våra ansvarstagande initiativ, mål och framsteg.