Logga in
Tilbaka till journal
Skönhet

SEX SÄLJER - OCH TOM FORD HAR GJORT DET TILL SITT SIGNUM

null

Text Marie Hindkær / Foto Tom Ford

Historien bakom ett av de mest exklusiva skönhets- och modemärkena började hos ett helt annat modehus.







Det var provocerande, det var glamoröst och framför allt erotiskt. När den amerikanska designern Tom Ford ledde det italienska modehuset Gucci under hela 1990-talet och i början av 00-talet flyttade han till censurens gränser - och särskilt kampanjerna kunde inte vara vågade eller kontroversiella nog. Många kanske kommer ihåg att de sett den nu ikoniska kampanjen från 2003, när en lätt klädd kvinnlig modell drar ner troskanten och avslöjar ett G (för Gucci) rakad i könshåret - allt medan en manlig modell knäböjer framför henne. För Tom Ford var det mer normen än undantaget att använda begär och lust i hans kampanjer.

Efter 10 år av att omvandla Gucci till en ekonomisk framgång, slutade han som kreativ chef 2005. Vid denna tidspunkt var han också - och det är något som ofta endast blir nämnt som en fotnot - kreativ chef i ett annat stort modehus, Yves Saint Laurent. Men han valde att lämna båda modehusen för att istället starta sitt eget varumärke Tom Ford.

Till skillnad från många andra modehus idag började Tom Ford faktiskt med skönhet och solglasögon. Redan i november 2006 fanns den första Tom Ford-parfymen, Black Orchid, i butikerna. Det är en varm, kryddig och sensuell doft klädd i den igenkännliga bläcksvarta flaskan med guldband. Parfymen blev en omdelbar succé och är idag fortfarande bland de bästsäljande. År 2007 kom Private Blend Collection till – ett sortiment med 12 ”genderless”-parfymer som sedan dess har vuxit till 25. Det var också 2007 som Tom Ford for Men – den första herrparfymen – lanserades. Och återigen gjorde Tom Ford rubriker med en mycket djärv och vågad kampanj som utstrålar sex och snabbt blev förbjuden i flera länder.

De flesta av mina dofter inkapslar några verkliga aspekter av mitt liv. I Ombré Leather är varje doftnot förknippad med min barndom i den amerikanska västern.

Tom Ford

Tom Ford etablerade sig mycket snabbt som en seriös spelare inom parfym och 2010 kom sedan smink. Läppstiften har med rätta uppnått ikonstatus bland skönhetsentusiaster runt om i världen – inte bara på grund av de vackra färgerna, utan också för att du får ett Läppstift som håller dina läppar mjuka och färgade hela natten. En favorit bland många är Scarlet Rouge , en klassisk röd ton som kompletterar de allra flesta hudtoner, och Wild Ginger, en ljus röd-orange för de mer vågade. Sminksortimentet är idag komplett samtidigt som du också kan hitta hudvård och styling i Tom Fords namn.

Vi kan med rätta fastslå att Tom Ford idag har vuxit till ett starkt imperium av skönhet och mode. Dock är det nu utan självaste Tom Ford - tidigare i år avgick han från sitt eponymiska varumärke och lämnade rollen som kreativ chef för både mode och skönhet till Peter Hawkings, som har fått i uppdrag att fortsätta förföra våra sinnen med lust och glamour.

Fyra Tom Ford-ikoner du bör känna till:

Se ännu fler favoriter här



Loading...