Vi är medvetna om det ansvar som följer av att vara ett av Skandinaviens största varuhus – ’House of most loved brands’ och vi vill ta ansvar och vara med till att sätta igång den positiva utvecklingen mot en mer ansvarstagande livsstilsbransch. Vi vill agera på alla de områden i vår värdekedja där vi tillsammans med våra partners, kan skapa en mer hållbar framtid.
Vår tillgång till ansvarstagande är holistisk, och målet är att inkapsla det i verksamhetens alla led; Magasins egen produktion, produkternas levnadstid, partnerskap, samt det sätt produkter och förbrukning marknadsförs på. För Magasin tar ansvar som utgångspunkt överlag; om vi inte vet vad som pågår i alla led i värdekedjan, är det svårt att stå för den. Samtidigt är ansvaret en plattform som gör det möjligt för oss att ta beslut som inte bara bygger på branschens sedvanliga dogmer.
En del av att ta ansvar handlar om att vi förstår vår roll på marknaden. Som en stor verksamhet och en vigtig aktör i det danska retail-landskapet, kan Magasin inte ta ansvar för samtliga partners sätt att producera på. I gengäld kan vi framöver arbeta för att skapa ramar som framhäver ansvarstagande förbrukning, ansvarstagande produktion och ansvarstagande val hos de partners vi arbetar tillsammans med, samt föregå med gott exempel för andra.
Med andra ord vill vi med vår ansvarspolitik, vara med till att sätta igång utvecklingen av en mer ansvarstagande livsstilsbransch.