Logga in
Skönhet

Lägg skammen på (skönhets)hyllan

null

Att prata om sexleksaker och onani kan för många kännas lite obekvämt, och istället något vi söker upp i hemlighet. Men tack och lov håller detta på att förändras – delvis tack vare Gwyneth Paltrows kontroversiella Goop-universum, och här hemma med varumärken som Peech och Sitre som öppnar upp för dialog om intimt välbefinnande och kvalitetsprodukter. Det faktum att Peechs pastellfärgade produkter kan förväxlas med fina ljus till fönsterblecket gör dem också ganska ofarliga att se- och ta på.

Sida vid sida om ansiktsserum, tandborste och bodylotion har vibratorn och glidmedlet plötsligt fått plats på skönhetshyllan. Eller kanske är vi inte riktigt där ännu, men varumärken som Peech och Sitre bidrar till att skapa ett sexpositivt universum med sina fina och vårdande produkter som uppmuntrar oss till att vara mer nyfikna på oss själva och våra kroppar. Enligt grundarna av de två märkena bör intimvård vara en lika stor del av våra skönhetsrutiner som balsam i badet. I Magasin har vi hoppat på vågen och dedikerat en hel kategori till sex- og intimprodukter, där vi från och med mitten av januari exklusivt kommer att ha både Peech och Sitre på lager. Möt grundarna av de två varumärkena, Clara från Peech och Julie och Cecilie från Sitre, och läs om varför vi bör lägga skammen bakom oss.



"Vi måste göra det lättare att prata öppet om sex. Om du inte gömmer undan det i nattduksbordet är ett steg närmare att kunna prata om det."

"Vi måste ställa högre krav på de produkter som vi använder intimt. Huden i våra intima områden är så tunn, att det är som att äta produkterna."



Vad är kroppsligt välbefinnande för dig?

Clara, Peech: "För Peech handlar kroppsligt välbefinnande om att vara snäll mot sig själv och din kropp, våga bekanta sig med den och vara nyfiken. Vi uppmuntrar till att experimentera med olika känslor, att testa våra produkter på okända platser utan att ha några förväntningar eller reservationer. Försök bara att vara öppen och nyfiken på vad som är – för det är så du lär känna dig själv”

Cecilie & Julie, Sitre: "För Sitre handlar välbefinnande om att acceptera och vara tacksam för den kropp du har, för alla kroppar är sexiga, känner njutning och välbefinnande. Våra kroppar förändras i takt med livet, så det gäller att ständigt vara kärleksfull och nyfiken på vad som känns bra och vad kroppen behöver, oavsett var i livet du befinner dig. Vi måste ställa högre krav på de produkter vi använder intimt. Huden i våra intima områden är så tunn, att det är som att äta produkterna. Inte förrän nu har vi börjat tala högt om till exempel glidmedel, och därför har vi inte förrän nu stannat upp och faktiskt läst ingrediensförteckningen innan vi lägger det i varukorgen. Fysiskt välbefinnande handlar också om att välja produkter som är bättre för våra kroppar."



Hur kan intimt välbefinnande införlivas i vårdrutinen, som redan kan bestå av många steg?

Clara, Peech: "Sexuellt välbefinnande handlar också om hälsa och att skämma bort sig själv. Det finns många sätt att få det med i sina skönhetsrutiner. De flesta använder till exempel kräm både i ansiktet och på kroppen, och du kan göra det till en sensuell upplevelse genom att ta dig tid att smörja in den. Börja massera de olika ställena på kroppen så att du kommer i kontakt med dig själv. Det finns många vattentäta produkter, så du kan också prova envibrator, medan du står under duschen och låter balsamet verka. Med andra ord kan du göra det enkelt för dig själv genom att tänka in intimt välbefinnande i de rutiner du redan har och sedan låta nyfikenheten styra dig."

Cecilie & Julie, sitre: ”Genom att erbjuda produkter som både fungerar som daglig vård och kan användas sexuellt samt inspirera till hur de kan användas, blir det ett enklare och mer naturligt sätt att "massera" in det i skönhetsrutinen. Det är viktigt att det inte känns som ytterligare ett steg i skönhetsrutinen. ”

null


Era produkter framstår som mer delikata och feminina än många andra på marknaden. Hur beaktas den visuella aspekten när ni skapar era produkter?

Clara, Peech: ” På Peech fokuserar vi mycket på utseendet på våra produkter eftersom vår önskan alltid har varit att bryta de förutfattade meningar som många människor fortfarande har om sexleksaker. Vi vill visa att sexleksaker kan vara många olika saker och se ut på många olika sätt. Samtidigt tror vi att det är viktigt att produkterna också är visuellt vackra, eftersom det bidrar till helhetsupplevelsen – precis som man sätter på sig ett fint plagg när man vill känna sig lite extra fin.”

Cecilie & Julie, sitre: ” Målet för sitre är att skapa produkter som är vackra, som kan stå på nattduksbordet och som du ser fram emot att använda, precis som du ser fram emot att ta ett bad, dricka en god kopp te eller tända ett doftljus. Därför spelar design och innehåll en stor roll. Vi måste komma bort från det faktum att glidmedel är en osexig, funktionell "problemlösare" och istället förvandla det till en må bra-hälsoprodukt som har många bra, närande ingredienser och är helt säker att använda – även som gravid eller ammande. Vi måste göra det lättare att prata öppet om sex. Om du inte gömmer undan det i nattduksbordet är ett steg närmare att kunna prata om det.”

Vilka produkter skulle ni rekommendera att börja med om man är ny inom området? För sig själva och som par?

Cecilie & Julie, sitre: ”Ett bra ställe att börja kan vara med vår Care & Intimacy-olja, som är skapad för alla typer av intimitet. Det är perfekt som daglig vård, efter rakning och som vård av bristningar. Den är också perfekt att använda för massage tillsammans med en partner. Eftersom den är säker att använda som glidmedel kan du tryggt använda den hela vägen om massagen leder till mer.”

Clara, Peech: ”Alla är olika och upplever njutning på olika sätt – även partners emellan. Det kan vara en fördel att fundera på hur du upplever njutning och om du vill förstärka en skön känsla eller kanske prova något helt nytt. En vibrator för yttre stimulering, som vår vibrator Pawny, kan vara en bra början eftersom du kan använda den på många ställen på kroppen – både med dig själv och tillsammans med en partner.”

null


Hur hjälper ni till att skapa en mer nyfiken och inkluderande dialog om intimt välbefinnande och sexleksaker, som kan vara ett tabubelagt område för många?

Cecilie & Julie, sitre: ”Vi ställer ofta frågor i vårt community om vad intimitet och njutning är för dem. Vi tänker mycket på vårt ordval så att vi kan prata om det på ett avslappnat sätt som inte verkar gränsöverskridande. Det ska finnas plats för alla, oavsett kön, ålder, sexualitet och hur väl man känner till sina egna behov. Hela vår visuella identitet måste också stödja en mer välkomnande dialog. Vi är alla olika och vi behöver höra olika människor och berättelser som vi kan relatera till. Vid vår första fotografering hade vi med en gravid kvinna och en 65-årig iransk kvinna, eftersom det är ovanligt att de kvinnor porträtteras som sexiga. Den otroligt positiva responsen visar hur viktigt det är att alla är representerade i vårt universum.”

Clara, Peech: ”Det handlar helt enkelt om att prata mer om alla aspekter av sexualitet – och det försöker vi göra på så många plattformar som möjligt. På vår blogg tar vi till exempel upp några av de svåra ämnena kring sex och sexualitet, på våra evenemang demonstrerar vi produkter och berättar om deras funktioner, och i alla interaktioner med våra kunder och följare lyssnar vi och möter människor i det som de upplever. När allt kommer omkring handlar det om att få folk att känna sig bekväma och sedan kommer resten att komma naturligt.”

null




Peech och Rudolph Care har tillsammans utvecklat ett intimt set bestående av en vibrator och ett body balm. Vad betyder det för er att stora skönhetsmärken också börjar rikta blickarna mot intimt välbefinnande och stimulerande sexleksaker?

Clara, Peech: ”Det betyder jättemycket och vi är så tacksamma för samarbetet som ni kommer att få se mer av i februari. Det är verkligen ett erkännande av vårt uppdrag när ett så starkt varumärke som Rudolph Care också kan se värdet och vikten av att främja intimt välbefinnande. Bara genom att sätta våra produkter i samband med mer "traditionella" skönhetsprodukter kan man se hur lätt det faktiskt är att integrera dem i sin rutin."

Cecilie & Julie, sitre: ”Det hjälper när så stora varumärken går in för att normalisera och prioritera intimt välbefinnande. Vi vill ju att alla som har en kropp och kan känna njutning ska få upp ögonen för det.”

null
Peech X Rudolph Care lanseras i Magasin från februari

Tror ni att vi kommer att se mer av intimt välbefinnande inom skönhets- och hälsobranschen under de närmaste åren?

Clara, Peech: ” Det har definitivt skett en förändring i hur vi tänker och pratar om intimt välbefinnande och hur mycket vi integrerar det i vår egen skönhetsrutin. Ju mer det blir en vanlig del av människors vardag och språk, desto mer kommer vi att se det i butikerna och tidningarna, så det är en tvåvägsprocess. Men bara under de senaste åren har det skett en enorm utveckling, så vi tror att det bara kommer att bli mer synligt under de kommande åren.”

Cecilie & Julie, sitre: ”Vi tror att det kommer att genomsyra alla delar av hälso- och skönhetsindustrin. Vi ser redan hur den tar allt större plats i media, kommer in på hyllorna i mode- och livsstilsbutiker, och sedan börjar vi se hur den flyttar in i health spaces, spahotell och retreats. Det är ganska uppenbart eftersom dessa platser redan främjar välbefinnande och kan hjälpa dig att slappna av, varva ner och känna in din kropp, vilket är viktigt när vi talar om sexuell njutning."

Loading...